background

رویه های معاملات برخط

بر اساس ماده 24 دستورالعمل اجرایی معاملات برخط رویه های انجام معاملات برخط و شرایط و مخاطرات این نوع معاملات را به اطلاع می رساند :

1- کلیه متقاضیان محترمی که تمایل به انجام معاملات خود در بازارهای بورس ایران را به صورت برخط داشته باشند لازم است طبق ماده ۱۴ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، قرارداد استفاده از معاملات برخط اوراق بهادار را با کارگزاری به امضا برسانند.

2- مدیریت معاملات برخط کارگزاری طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، مکلف است در صورتی کامل بودن اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی و پس از بررسی و احراز مهارت و صلاحیت ایشان در خصوص استفاده از زیرساخت های معاملات برخط و در صورت عدم وجود سابقه نقض مقررات یا عدم ایفای تعهدات نزد اعضا یا سازمان، نسبت به ارائه دسترسی به متقاضی ظرف حداکثر ۷ روز اقدام نماید. بدیهی است در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از موارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است دسترسی متقاضی ضمن اطلاع رسانی قبلی مسدود خواهد شد.

3- ارزیابی صلاحیت حرفه ای متقاضی توسط مدیریت معاملات برخط به صورت آزمون کتبی صورت می پذیرد.

4- کلیه متقاضیان محترم لازم است قبل از شرکت در آزمون و امضای قرارداد نسبت به مطالعه منابع آموزشی زیر اقدام نمایند. امضای قرارداد به منزله پذیرش تمامی قوانین و دستورالعمل های معاملات برخط و کلیه مخاطرات ناشی از انجام این معاملات است.

  • آشنایی با سامانه های معاملاتی برخط کارگزاری

  • دستورالعمل اجرایی معاملات برخط اوراق بهادار

  • آیین نامه ها و دستورالعمل های نحوه انجام معاملات در بورس و فرابورس

  • راهنمای سرمایه گذاری در بورس

5- مدیریت معاملات برخط کارگزاری می تواند علی رغم احراز تمامی شرایط فوق، خدمات معاملات برخط را به متقاضی ارائه ننماید. همچنین طبق ماده ۱۲ دستورالعمل اجرایی معاملات برخط، در صورتی که در حین استفاده از سامانه معاملاتی، شواهد و قرائنی مبنی بر نقض قوانین و مقررات و یا ایجاد مخاطره در شفافیت و منصفانه بودن بازار مشاهده شود دسترسی متقاضی به سامانه مذکور بلافاصله قطع خواهد شد و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید.

6- نام کاربری و رمز عبور استفاده از سامانه معاملات برخط، در ابتدای افتتاح برای شخص داوطلب از طریق پیامک و فقط به شماره موبایل اعلام شده در سامانه سجام که بنام متقاضی است ارسال میگردد.

7- اطلاع رسانی در خصوص تغییرات، اطلاعیه های جدید و اختلالات احتمالی در سامانه های معاملاتی آنلاین از طریق "پیام فوری" داخل سامانه ها توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری صورت خواهد پذیرفت.

8- در صورتی که متقاضی اقدام به ارسال سفارشات نامتعارف به تشخیص ناظر بازار یا مدیریت معاملات کارگزاری نماید یا به هر طریقی اثبات شود که مشتری با روشی غیر متعارف، از طریق سامانه معاملات برخط کارگزاری، اقدام به ارسال سفارشات با تعداد و تکرار بالا نموده، دسترسی فرد مذکور بلافاصله قطع گردیده و مراتب به اطلاع ایشان خواهد رسید. فعال سازی مجدد دسترسی مشتری به سامانه معاملات برخط، در صورت تمایل وی، تنها منوط به ارایه تقاضای کتبی و همچنین تعهدنامه کتبی مبنی بر استفاده صحیح و مجاز از سامانه معاملات برخط خواهد بود.

  • کارگزاری میتواند بر اساس دستور نهاد ناظر، محدودیت‌هایی در سامانه معاملات برخط مشتری خاص و یا گروه و یا تمامی مشتریان ایجاد کند، این محدودیت‌ها می‌تواند در دسترسی کامل، حجم سفارشات، نماد خاص، مبلغ سفارش خاص، بازار خاص، دوره زمانی خاصی باشد.

  • در صورتی که مشتری تعهدات خود را نقض کند، مدیریت برخط کارگزاری مجاز است بدون اطلاع قبلی، دسترسی متقاضی به سامانه‌های معاملات برخط را برای مدت نامعلوم قطع نماید.

  • مشتری بایستی همواره شرایط لازم برای دریافت و برقراری دسترسی برخط را حفظ نماید. در صورتی که پس از اعطای دسترسی به متقاضی و در حین استفاده از سامانه معاملات برخط، مشخص شود که یکی از وارد ذکر شده قبل یا بعد از ارائه دسترسی نقض شده است دسترسی متقاضی ضمن اطلاع رسانی قبلی مسدود خواهد شد.

  • بر اساس ماده 19 دستورالعمل اجرایی همچنین بند 3 ماده 6 قرارداد فی‌مابین، در صورت قطع دسترسی متقاضی به سامانه‌های معاملاتی برخط به منظور اعمال حقوق متعلق به کارگزاری یا دلایل ذکر شده فوق، کارگزاری هیچ گونه مسئولیتی در قبال خسارات وارده احتمالی به فرد متقاضی نخواهد داشت.

  • تلاش کارگزاری این است که سامانه معاملات برخط مشتریان همواره فعال و برقرار بماند. اما در صورت بروز هرگونه اختلال در سامانه معاملات برخط، کارگزاری حداکثر تلاش خود را به عمل خواهد آورد تا سامانه‌ها در کمترین زمان ممکن فعال شوند. بدیهی است در موارد فورس ماژور امکان قطع دسترسی متقاضیان محترم به سامانه‌های معاملات آنلاین وجود دارد.

9- در صورت نیاز به تغییر شماره موبایل یا حساب بانکی متقاضی بایستی اطلاعات جدید را در سامانه سجام تغییر نماید. پس از انجام تغییرات اطلاعات در سیستم کارگزاری بروز رسانی میشود.

10- سامانه های معاملاتی برخطی که در اختیار متقاضیان محترم قرار میگیرد حداقل الزامات لازم در دستورالعمل های ابلاغی نهاد های ناظر را رعایت کرده است. همچنین حداقل امکانات زیر از طریق این سامانه ها در اختیار هر شخص قرار داده میشود :

  • امکان ارسال،ویرایش و حذف سفارشات

  • امکان مشاهده دارایی و حساب نزد کارگزاری

  • امکان واریز و دریافت وجه

  • امکان ثبت در خواست تغییر کارگزار ناظر

  • امکان مشاهده دفترحساب و وضعیت حسابداری

  • امکان مشاهده سفارشات خرید و فروش های انجام شده.

11- کلیه موضوعات لازم برای اطلاع رسانی به مشتریان شامل اطلاعیه‌ها، تغییرات و اصلاحات، اخطارها و یا اعلان‌ها، توسط مدیریت معاملات برخط کارگزاری،همکاران پشتیبانی و یا از طریق سامانه معاملات برخط به اطلاع مشتریان خواهد رسید.

12- کارگزاری از طریق راه های ارتباطی زیر پاسخگوی مشکلات و سوالات احتمالی متقاضیان محترم میباشد :

  • سامانه تلفنی به شماره : 88832860-021

  • واتسآپ کارگزاری به شماره : 0905551008