تحلیل نمودار نسبت دلار به شاخص کل بورس ایران

تاریخ: 1402/06/09
این نمودار، بهترین ابزار برای تحلیل مسیر بازار ایرانه. جالبه که، این نمودار، نسبت عکس با رشد شاخص کل داره. یعنی هرچی کم بشه، شاخص رشد میکنه و برعکس. دلیلش هم، رشد بیشتر و افت بیشتر شاخص (نقش اهرمی دلار در رشد شاخص کل) نسبت به دلار در طی صعود ها و نزول ها هست. اون نزول طولانی آخری در این نمودار، همون رشد شدید شاخص از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ هست و بعدش هم این نمودار صعودی شده که همون ریزش بورس تا پارسال بوده و چند ماهی هم هست که نمودار نزولی شده که این نشانه بسیار خوبیه. این نمودار فوق العاده هست. حالا جالب اینجاست که در طی رشد آخر شاخص تا ۲.۵۵۰.۰۰۰ واحد (تا 17 اردیبهشت 1402) یه حمایت داینامیک مهم (خط روند آبی رنگ) در این نمودار در طی روند نزولش، شکسته شد که ما منتظر تایید شکسته شدن این خط روند مهم با یک پولبک به اون و بعدش یه نزول شارپی در این نمودار بودیم. هم اکنون پولبک به این خط روند تکمیل شده و بعدش این نمودار دوباره نزولی شده و در نتیجه شاخص کل، صعودی شدید میشه.
اما با اعلام اینکه هم اکنون این نسبت در حدود 0.23 می باشد و همچنین، در یک مسیر کانالی در حال حرکت است در نتیجه هدف بلند مدت آن را کف کانال و هدف میان مدت آن را شکست مقاومت تاریخی (0.11 –خط بنفش رنگ) می دانیم در نتیجه، همچنان روند شاخص کل در طی 2 تا 3سال آینده صعودی می باشد. لازم به ذکر است که، مسیر احتمالی حرکت این نسبت با نشانگر زرد رنگ رسم گردیده است.
 سیگنال خرید و فروش: به هر طریق ممکن است که تحلیل دچار خطا شود در نتیجه جهت کاهش میزان ریسک، پیشنهاد میگردد که:
* جهت خرید بدون ریسک و بلندمدتی: در محدوده فعلی، اقدام به خرید سهام نمایید و در محدوده مقاومتی 0.11 به صورت موقت و در کف کانال به صورت کلی از بورس خارج شوید.
نظر 0
نظر دهید
captcha