فاراک خودروساز می شود
گزارش بازدید از مجموعه ماشین سازی اراک 

به گزارش بورسیران روز پنجشنبه ۱۸ آذرماه با هماهنگی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ، گروهی از کارشناسان و کارگزاران  مدیران سرمایه گذاری ضمن بازدید از خطوط تولید شرکت ماشین سازی اراک  و شنیدن توضیحات مدیران، از آخرین وضعیت مالی و عملیاتی، سئوالاتی را مطرح کردند.

این شرکت در سی سال گذشته با تغییرات استراتژیک که در این مجموعه  ایجادشد, پروژه های نفت و گاز را به عنوان یکی از موارد اصلی ساخت تجهیزات ثابت رونق داد که میتوان از فاز۱۴ پارس جنوبی یاد کرد.
سهامدار اصلی مجموعه که دارای حدود ۹۰ درصد سهام این شرکت است دارایی بالغ بر دوهزار میلیارد تومان در اختیار این شرکت قرار داده است که می بایست حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سود برای آن در نظر گرفت که بر این مبنا شرکت باید حدود سه هزار میلیارد تومان فروش داشته  باشد. 
طی این نشست رضایی رئیس هیئت مدیره ماشین سازی اراک از برنامه ها و پروژه های آتی این مجموعه توضیحاتی را ارائه نمودکه به شرح زیر است:
همکاری با شرکت های ایتالیایی برای توربین های بادی .- همکاری با شرکت های بزرگ ( آلمانی ) برای جرثقیل های خاص (بندری).- بازگشایی نماد فاراک تا شنبه یا یکشنبه  .- برنامه ماشین سازی برای تامین مالی خارجی.- ماشین سازی اوراق صکوک منتشر میکند.- ترمینال نفتی 550 میلیون دلاری با همکاری چینی ها .- پترو زریوار هاب نفتی غرب کشور میشود .- خط اعتباری اگزیم بانک چین باز شده.- ماشین سازی اراک با ورود به صنعت پالایشی بنزین یورو 5 و یورو 6 تولید خواهد کرد.- ماشین سازی اراک با همکاری یک برند آسیایی خودرو ساز تجاری میشود .برنامه ریزی تولید خودروی تجاری به صورت سی کی دی 1000 دستگاه از سال آینده .- 1400 میلیون دلار فاینانس از تکریمونت ایتالیا.- مجموع پروژه های ماشین سازی به 8 هزار و 500 میلیارد تومان می رسد.
در پایان گفته شد روز شنبه شفاف سازی جدید راهی کدال میشود تا نماد برای بازگشایی آماده گردد.

رضایی رئیس هیئت مدیره این شرکت با اشاره به بالاترین میزان فروش ماشین سازی اراک که حدود ۳۰۰میلیارد تومان بوده است گفت:طبق برنامه های تدوین شده پنج ساله میبایست به رقم سه هزار میلیارد تومانی فروش نیل پیدا کنیم که بر همین اساس دو استراتژی برای شرکت تعریف شد.
وی افزود: استراتژی اول توسعه درونی بود که مجموعه تجهیزات ثابت ساز بودیم که محصولات را رونق داده و وارد حوزه هایی از جمله رودهارد شدیم که طی آن قرارداد جویت ونچری جهت انتقال تکنولوژی با شرکت رودهارد هلند منعقد کردیم که سهم این شرکت مشترک  ۴۹ درصد متعلق به ماشین سازی اراک و ۵۱ درصد متعلق به طرف هلندی است. طی این قرارداد کارگاهی ایجاد شده که بزرگترین کارگاه خاورمیانه به شمار می رود که پمپ های مخصوص چاه های نفت و گاز در آن تولید می شود که بالغ بر بیست میلیون دلار فروش پیش بینی شده است.
همچنین برای توسعه مجموعه در حوزه توربین های بادی و ایجاد سه نیروگاه پنجاه مگاواتی با تراز اول های اروپا مذاکراتی صورت گرفته که امیدوار کننده است.
در حوزه جرثقیل سازی نیز به همین صورت با کشورهایی که در این حوزه رتبه های نخست را دارا هستند صحبت هایی به عمل آمده که طی آن همکاری هایی را با شرکت نایرو و ککس آلمان آغاز کردیم.
وی با بیان اینکه طی هفته گذشته ماشین سازی اراک به عنوان  شرکت  دانش بنیان به ثبت رسیده, افزود: استراتژی دوم را در خارج از مجموعه ماشین سازی به دنبال آن هستیم و از تجهیزات ثابت سازی فراتر خواهیم رفت و در حال حاضر در پلنت سازی حضور پیدا کرده ایم.
که در همین راستا دو پروژه تعریف شده است.
رضایی گفت: پلنت مینی پالایشگاه در شرکت پترو زریوار در دست آماده سازی است که ارزش آن ۱۴۵ میلیون یورو است و ظرفیت تولید ۲۰هزار بشکه بنزین یورو۵ و یورو۶ را داراست. طی این برنامه قراردادی پنج ساله برای تامین خوراک آن که از خارج از کشور تامین می شود, منقعد شد. همچنین درآمدها و هزینه های این پروژه با ارز دلار است و بحث تسعیر ارز تاثیر چشمگیری بر روند پروژه ندارد. برای تامین مالی پروژه نیز با یکی از موسسات مالی در اسپانیا صحبت هایی صورت گرفته که نتیجه آن مثبت بوده است. لذا در حال حاضر منتظر پاسخ از سوی یکی از بانک های داخلی برای ضمانت نامه بانکی داخلی هستیم. همچنین صحبت هایی با شرکت تامین سرمایه سپهر در جهت تامین اوراق صکوک دو پروژه قشم و پتروزریوار انجام شده است.
وی در همین راستا اظهار داشت: به غیر از منابع مالی که به شکل یوزانس یکسال تا سه سال گرفتیم, در حال حاضر  مذاکراتی اخیرا برای دریافت   ۳۰۰ میلیون  دلار  اعتبار خرید از خارج انجام شده است.
رئیس هیئت مدیره ماشین سازی اراک گفت: مجموعه ماشین سازی اراک در داخل زنجیره ارزش صندوق ذخیره فرهنگیان به دنبال تهیه و توزیع نفت و فرآورده های نفتی است

لذا طبق برنامه زمان بندی شده پروژه پالایشگاه پتروزریوار در بحث ذخیره سازی و تولید هاب منطقه غرب خواهد شد.همچنین ترمینال نفتی قشم که ۵۵۰  میلیون دلار ارزش این پروژه است با همکاری شرکت جینگانگ چین بعنوان فاینانسر و مدیریت پروژه در دست اجراست.
رضایی با نوید اینکه ظرف یک هفته آینده اخبار خوشی از مجموعه فاراک منتشر خواهد شد گفت: در پروژه ترمینال نفتی قشم به دنبال دریافت خط اعتباری از اگزیم بانک چین هستیم که به نقطه نظرات خوبی رسیده ایم. حدود ۴۰۰ هکتار زمین نیز در حال استحصال است.شروع و پایان این پروژه دوسال و نیم است و در حال حاضر نیز به مدت ۱۰ سال مخازن نفتی منطقه به ما اجاره داده شده است. درآمد حاصل از این پروژه بالغ بر ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار خواهد بود.IRI حدود ۱۷ تا ۱۹ درصدی تخمین زده شده است.
پروژه سوم مجموعه هفته گذشته بر روی سایت کدال قرار گرفت که در تاریخ یکم مهر ماه سال ۹۴ نامه ای به وزیر نفت ارسال کردیم مبنی براینکه مجموعه قصد دارد پروژه G2PP را در منطقه بیجار کردستان تعریف کند چرا که در این منطقه مشکل تامین خوراک را نخواهیم داشت. همه مجوزهای جانبی شامل تامین  ۸۰مگاوات برق و ۱۱میلیون متر مکعب آب منطقه اخذ شد. بر همین اساس وزیر نفت با اجرای پروژه بشرط تامین شدن منابع مالی موافقت نمود. لذا با توجه به پاسخ داده شده مجموعه فاراک به دنبال فایننسر برای تامین منابع مالی این پروژه بود که در نهایت توانستیم با شرکت تکریمونت ایتالیا به توافق برای تامین مالی پروژه برسیم و تفاهم نامه ای برای تامین مالی ۱۴۰۰ میلیون دلاری به امضا رسید که  ساچه ایتالیا بیمه این طرح را عهده دار است.
در این بین شرکت چسسترو نیز به عنوان فایننسر پروایدر در این طرح حضور دارد. لازم به ذکر است این طرح در مرحله تفاهم نامه است و در ماه ژانویه سال میلادی آینده منتج به قرارداد می شود اما قطعی نیست. در صورت نهایی شدن همه مسائل پیرامونی نیز شفاف خواهد شد.
رضایی در خصوص ورود شرکت به حوزه خودروهای تجاری گفت: مجموعه ماشین سازی اراک به دلیل دارا بودن کاربری های خودروهای تجاری در داخل مجموعه توان ساخت و عرضه را داشته است لذا سیاستی را در پیش گرفتیم که با توجه به امکانات موجود , کار مونتاژ را نیز با قیمت تمام شده بهتری انجام دهیم که بر همین اساس با یکی از برندهای خوب آسیایی مذاکرات ابتدایی صورت گرفته که ظرف یک هفته آینده خبر مربوطه را منتشر خواهیم کرد.اما این بحث قطعا در بودجه منتهی به سال مالی ۹۶ دیده نخواهد شد.
فرایند این پروژه نیز بدین شکل است که خودرو تجاری بصورت CKD وارد ایران شده و در نهایت در داخل مونتاژ می شود و با ۳۰ درصد ساخت داخل شروع خواهیم کرد لذا این فرآیند حدود ۸ ماه طول خواهد کشید.
اولین مرحله CKD نیز در شهریورماه سال آینده وارد می شود که برای هزار دستگاه خودرو تجاری در سال خواهد بود.
در نهایت رئیسی افزود: ارزش تمام پروژه های یاد شده بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان است طی پنج سال در نظر گرفته شده است. لذا امیدواریم بتوانیم در آینده ماشین سازی اراک را بعنوان یک هلدینگ معرفی کنیم.
https://telegram.me/boursiransecurities


ارسال دیدگاه
نام:  
ایمیل:  (ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما:
دیدگاه ها
دیدگاهی ثبت نشده است