گزارش شپاکسا

صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر به بورس می آید


به گزارش بورسیران روز سه شنبه 11 آبان ماه با هماهنگی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار ، گروهی از کارشناسان و کارگزاران ضمن بازدید از خطوط تولید شرکت پاکسان و شنیدن توضیحات مدیران، از آخرین وضعیت مالی و عملیاتی، سئوالاتی را مطرح کردند.

طبق این گزارش  55% درصد سهم بازار صابون کشور در اختیار پاکسان قرار دارد.همچنین برندهای گلنار، سیو، عروس، پریمکس و ارکید از صابونهای تولیدی این گروه می باشد.

ماده اولیه تولید صابون روغن پالم است که به دلیل مجاورت با گروه صنعتی بهشهر به صورت مشترک ازکشور مالزی خریداری و به شرکت حمل می شود. وزن روغن پالم در صابون حدود 70 درصد است. وجه تمایز صابون های تولیدی پاکسان در ماده اولیه  است به نحوی که در بسیاری از تولید کنندگان داخلی از ضایعات چربی حیوانی کشتارگاه ها به عنوان ماده اولیه استفاده می شود اما در گروه پاکسان روغن پالم ماده اولیه است.

گفتنی است ظرفیت تولید صابون 1700 تن می باشد که در خاورمیانه رتبه اول را داراست.

یکی از محصولات متمایز گروه، شامپو سیو بچه است این محصول قدرت رقابت پذیری بسیار خوبی دارد.

 در مقیاس جهانی گروه پاکسان سهم 8 دهم درصدی از صابون تولیدی دنیا را دارد.

برخی دستگاه های این واحد مانند دستگاه پرس و بسته بندی بروز هستند اما دستگاه های اصلی متعلق به 40 سال پیش و از کشور ایتالیا خریداری شده است. دستگاه های جدید تفاوت خاصی نداشته است. شرکت در حال حاضر توان خرید ماشین الات جدید را دارد اما احساس نیاز نمی کند.بر اساس گفته مدیران ذیربط نیازمندی دستگاه ها به تعمیر بسیار نا چیر است از همین رو به نظر می رسد هزینه های سربار این شرکت کم است.

این مجموعه ظرفیت تولید روزانه 400 تن پودر را دارد هر چند متوسط ظرفیت عملی در حال حاضر 330 تن در روز است.

این گزارش می افزاید، برندهای پودر گروه ارکید، برف، سپید کیمیا و پودر ظرفشویی پوش است.

 همچنین مواد اولیه مورد استفاده سولفات، فسفات، کربنات سدیم، سیلیکات، دانه های رنگی و برخی ادتیوها هستند.

پاکسان توان صادراتی 100 هزار تن در سال را داراست هر چند در حال حاضر حدود 40 هزار تن پودر صادر می شود.

مقاصد عمده صادراتی کشورهای همسایه علی الخصوص عراق است.

 صادرات در بسته بندی های 10 و 20 کیلویی انجام می شود احتمالا در بازار عراق این بسته بندی ها باز و به صورت کیلویی فروخته می شود.

در این صنعت بازار در حالت اشباع قرار دارد و رقابت نزدیکی بین تولید کنندگان وجود دارد. دستگاه های پودرسازی برخی برای سال 2002 برخی 1995 و برخی دیگر 1970 و متعلق به شرکت آک ایتالیا میباشند.       

گفتنی است  این مجموعه که با سرمایه 54 میلیارد تومانی در تابلوی فرعی بازار اول معاملات بورس حضور دارد،سود هر سهم سال مالی آذر جاری را 788 ریال پیش بینی کرده و در عملکرد 9 ماهه منتهی به شهریور ، قادر به تحقق 76 درصد این سود معادل 598 ریال شده و با قیمت حدود 480 تومانی هر سهم، دارای P/E بیش از 6.1 مرتبه ایی است.

براساس این گزارش، بعد از بازدید از کارخانه و خطوط تولید، غلامرضا حیدری ملایر مدیرعامل این شرکت با ارایه تاریخچه شرکت که از سال 1342 تاسیس شده و توضیحاتی ، به سئوالات حاضرین پاسخ داد و با اعلام پذیرش سهامدار عمده و 67 درصدی پاکسان و دو شرکت گلتاش و ساینا ، یعنی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر، از عرضه اولیه سهام آن تا ماه آینده خبر داد.

وی با اشاره به  رشد 10 درصدی تولید محصولات شرکت و کاهش 19 درصدی هزینه ها به همراه کاهش 10 درصدی تولید دو رقیب اصلی، تصریح کرد: شرکت با  افزایش 41 درصدی سود نسبت به سال گذشته همراه بوده است  و عدم تاثیر افزایش 15 درصدی قیمت پودر که از شهریور و مهر طی دو مرحله 5 درصدی (در مجموع 10 درصد) اعمال شده و از سال آینده به سقف 15 درصد خواهد رسید.

حیدری ملایر در ادامه عنوان کرد: شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر با سرمایه 100 میلیارد تومانی که سهامدار عمده سه شرکت پاکسان ، گلتاش و ساینا است ، در فرابورس پذیرش شده و سهام آن ماه آینده عرضه اولیه می شود.

مدیر عامل مجموعه پاکسان گفت:  80 درصد قیمت تمام شده محصولات شامل مواد اولیه با ترکیب 60 درصدی واردات و با نرخ مبادله ایی بوده و در صورت تک نرخی شدن ارز، قیمت محصولات پاکسان هم افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به  صادرات 32 هزار تنی محصولات پاکسان در 9 ماهه ابتدای سال گفت:این حجم از صادرات دارای  ارزش 15 میلیون دلار به کشورهای همسایه بوده و صادرات به آفریقا را نیز در برنامه صادرات خود قرار داده ایم.

حیدری ملایر در ادامه اظهار داشت: طی یک ماه آینده ، بودجه سال مالی آتی با لحاظ کردن نرخ دلار شناور به بورس اعلام خواهد شد.

وی با اشاره به میانگین حاشیه سود 17 درصدی شرکت و متوسط 12 درصدی سهم بازار محصولات ( صابون 55 و پودر 22 درصد )، گفت: برنامه افزایش سرمایه در شرایط فعلی را نداریم و برگزاری مجمع سالانه در زمستان (احتمالا" 45 روز بعد از اتمام سال مالی 30 آذر ) با سیاست تقسیم سود 90 درصدی برگزار خواهد شد. مدیرعامل پاکسان با اشاره به بزرگترین چالش شرکت، ابراز داشت: تولید 4 میلیون تن محصولات شوینده به رغم نیاز 1.5 میلیون تنی و رقابت شدید، از چالش های بزرگ این صنعت است.

وی در خصوص هزینه های تبلیغات گفت: هزینه تبلیغات مجموعه  8 میلیارد تومان بود که در برابر تبلیغات 70 میلیارد تومانی یک رقیب و برنامه تبلیغات با روش های جدید و فروش اینترنتی محصولات تولیدی جدید از برتری های مجموعه ما به شمار می رود.

حیدری ملایر در پایان از آمادگی شرکت برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و مذاکره با چند متقاضی خبر داد.


ارسال دیدگاه
نام:  
ایمیل:  (ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما:
دیدگاه ها
دیدگاهی ثبت نشده است