مجمع عمومی فوق العاده ولغدر
مجمع عمومی فوق العاده شرکت لیزینگ خودرو غدیر

به گزار ش بورسیران، مجمع عمومی فوق العاده شرکت لیزینگ خودرو غدیر در روز 30 مرداد ماه 1395 در محل شرکت لیزینگ خودرو غدیر برگزار شد و با حضور 55.46 درصد از اعضا آغاز شد.

بر اساس این گزارش، ریاست مجمع بر عهده مرادی نماینده ایرانخودرو بود و ناظرین نمایندگان شرکت تاپ سرویس و هپکو بودند.

بیاتین مدیر عامل شرکت لیزینگ غدیر از اهداف مجموعه برای افزایش سرمایه ، از همسویی با سیاست های مالی و پولی کشور و به کارگیری هر چه بیشتر منابع مالی ناشی از آورده نقدی سهامداران ونهایتا سود آوری مناسب نام برد و در ادامه گفت: لزوم ارتقا سرمایه به سطح سرمایه سایر رقبا به منظور ایجاد بستر لازم برای رقابت آزاد، افزایش حجم تسهیلات اعطایی به منظور بالا بردن  میزان سود آوری شرکت، افزایش حجم سهام شناور درنماد ولغدر و افزایش حجم معاملات روزانه سهام به منظور کاهش آسیب پذیری قیمت سهام از دیگر اهداف افزایش سرمایه می باشد.

وی مبلغ پیشنهادی افزایش سرمایه را 200 درصد از محل مطالبات وآورده نقدی سهامداران  اعلام کرد و 22 درصد هم از محل تجدید ارزیابی دارایی ها که مشمول معافیت مالیاتی است.

باتوجه به موارد مطروحه شرکت لیزینگ غدیر در حدود 30 میلیارد تومان بدهی به شرکت ایران خودرو دیزل داشته که مبلغ 16.8 میلیارد تومان از این رقم همچنان باقی بود که افزایش سرمایه  تاثیر مثبتی در پرداخت این بدهی خواهد داشت.

بیاتین افزود: شرکت لیزینگ غدیر در یک سال و نیم اخیر نسبت به سایر لیزینگ ها سرمایه کمتری داشته و برنامه 222 درصدی افزایش سرمایه به جهت نزدیک شدن به سایر رقبا در دستور کار قرار گرفته است.

مرادی رئیس مجمع پس از اظهارات مدیر عامل در خصوص افزایش سرمایه گفت: با توجه به جلسات متعددی که به منظور این افزایش سرمایه تشکیل شده است و بنا به نظر هیئت مدیره ایرانخودرو این افزایش سرمایه در حال حاضر در توان مجموعه نیست و رقم پیشنهادی بسیار زیاد است، لذا افزایش سرمایه نهایتا با درصد 76.6 مورد نظر قرارگرفت و درمجمع تصویب شد درنتیجه سرمایه شرکت از 30میلیارد تومان به 53میلیارد تومان افزایش خواهد داشت.

در مجمع فوق العاده امروز اصلاح اساسنامه شرکت نیز مطرح شد. از آنجا که شرکت لیزینگ غدیر دارای مجوز بانک مرکزی به منظور انجام فعالیت های خود است طبق الزامات بانک مرکزی موظف به تغییر نوع فعالیت شرکت در اساسنامه شده است.

طبق اساسنامه قدیم موضوع فعالیت ولغدر به این شرح است:

خرید کالای تجاری بادوام و مصرفی، انواع خودرو وسائط نقلیه و ماشین آلات تولیدی و صنعتی اعم از داخلی و خارجی، مسکن و محل کار ، لوازم خانگی، وسایل و ابزار کار اعم از داخلی و خارجی و...

که در اساسنامه جدید بخش مسکن و محل کار حذف گردید و بدین شکل اصلاح شد .

فعالیت شرکت عبارتست از خرید کالاهای تجاری بادوام و مصرفی،لوازم خانگی ،تجهیزات رایانه ای و موارد مشابه، انواع خودرو (سواری،وانت،مینی بوس،کامیون های سبک) ، ماشین آلات و تجهیزات راه سازی ماشین آلات مورد نیاز کارخانجات و امثالهم اعم از داخلی و خارجی، کالا های سرمایه ای گران قیمت نظیر هواپیما،اتوبوس، تریلی،کامیون های سنگین و ...

بیاتین در گفتگو با خبرنگار بورسیران در خصوص وضعیت آتی شرکت و برنامه های عملیاتی برای بهبود شرایط این شرکت گفت: در حال حاضر به واسطه نرخ سود تسهیلات بانکی و نرخ سود سپرده هایی که تاکنون به شرکت ها تعلق می گرفت و با توجه به نرخی که ما باید لیزینگ می کردیم منطق خاصی در کسب سود برای شرکت ها وجود نداشت.به این صورت که سپرده ای که افراد در بانک سپرده گذاری می کردند 22 و نیم درصد سود به آن تعلق می گرفت و معاف از مالیات هم بود اما با خارج کردن این پول از بانک، 21 درصد بهره بعلاوه مالیات به آن تعلق می گرفت که احتمال سوخت شدن و معوقات هم در پی داشت.با توجه به وضع قوانین جدید در کاهش نرخ سود سپرده، اگر این قانون به طور واقعی اجرایی شود و تسهیلات نیز با سود کمتر از 21 درصد در اختیار ما کذاشته شود، می توانیم ادعا کنیم که وضعیت شرکت از گذشته بسیار بهتر خواهد بود و همه شرکت های لیزینگ به رشد سالهای 82 و 83 خود باز می گردند.

وی در خصوص بدهی های شرکت غدیر به ایران خودرو دیزل گفت: شرکت بیش از 30 میلیارد تومان بدهی به ایران خودرو دیزل داشت که در سه سال اخیر این مبلغ را به 16 میلیارد و 800 میلیون تومان کاهش داده ام به عبارتی حدود 14 میلیادر تومان از این بدهی را  به ایرانخودرو دیزل پرداخت کرده ایم. و از بابت 16 میلیارد تومان باقی مانده 10 درصد سود سالیانه تعلق می گیرد لذا با افزایش سرمایه ای که شرکت در دستور کار خود قرار داده است  از این به بعد 16 میلیارد  هزینه مالی نخواهیم داشت گرچه شرکت لیزینگ غدیر در همین حدود ، مبلغی را نزد  ایران خودرو دیزل بعنوان سرمایه برای خرید خودرو  داریم، که در حال حاضر از محل این سرمایه از ایران خودرو دیزل 23 درصد سود دریافت می کنیم.

وی در ادامه گفت: یکی از دلایلی که در صورت های مالی شرکت این هزینه مالی  شناسایی نشد این است که دو مورد ذکر شده با هم تهاتر می شد و درآمدی هم کسب می کردیم.

در حال حاضر با بحث افزایش سرمایه عملا مطالباتی باقی نمی ماند و فقط مطالبات غدیر از ایران خودرو دیزل باقی می ماند که فعلا از محل این مطالبات سود دریافت می کنیم تا زمانی که خودرو های مناسبی به غدیر داده شود آنها را استفاده می کنیم و در غیر این صورت سود می گیریم.

وی در خصوص وضعیت بودجه شرکت گفت: تحقق بودجه تاکنون مناسب نبوده است به این خاطر که در بحث افزایش سرمایه به دلیل وقفه هایی که ایجاد شد، قرار بود آورده نقدی به شرکت تزریق شود و سود ها نیز تقسیم نشود و قرار بود شرکت خودروهای خود را از ایران خودرو دیزل بگیرد که متاسفانه هیچ کدام از این ها محقق نشد اما با وجود همه این مسایل شرکت به زیان نرسید و توانستیم سوددهی نیز داشته باشیم.

بیاتین در ادامه گفت: در سه سال اخیر شرکت در سوددهی خود رشد داشته است لذا این مبلغ فعلی مبلغ چشمگیری نیست و در بودجه خیلی عقب هستیم.اما با برنامه هایی غیر از لیزینگ قرار هست بودجه را تا یک درصد مشخصی افزایش دهیم. احتمال  80 درصد در شش ماهه دوم این افزایش بودجه انجام می پذیرد.اما در سه ماهه پیش رو که انتهای سال مالی شرکت است این امر تحقق نخواهد یافت.

مدیر عامل شرکت لیزینگ خودرو غدیر در پایان افزود: لازم به ذکر است با برنامه هایی که قرار است برای بهبود وضعیت شرکت انجام شود ما باز هم با تعدیل منفی حدود 50 درصد روبرو خواهیم بود چرا که با توجه به پرداخت سود سهام در حال حاضر پولی برای  اجرای عملیات در شرکت وجود ندارد و با توجه به عدم وصول مطالبات از ایران خودرو دیزل، شرکت غدیر در حال حاضر بصورت خود گردان 5 تومان سود را نیز در شش ماهه داده است.


ارسال دیدگاه
نام:  
ایمیل:  (ایمیل شما منتشر نخواهد شد)
دیدگاه شما:
دیدگاه ها
دیدگاهی ثبت نشده است